3°
dnes
25.11.2024
3°/3°
zítra
26.11.2024
Na nově budované trati, která dovede tramvaje z centra Olomouce přes Šantovku až na sídliště Nové sady, budou jezdit podobné vozy jako dosud, přesto ve městě neobvyklé - budou mít totiž dveře vpravo i vlevo.
Regionální rada schválila evrospkou dotaci ve výši 272 milionů korun na nákup 14ti souprav s možností nástupu i výstupu na obě strany a modernizací čtyř nízkopodlažních vozidel , minulý týden převzal primátor smlouvu. Zbylých 100 milionů zaplatí ze svého rozpočtu město.
Martin Novotný: "Víte ,že jsme už v minulých měsících oznámili, že jsme uspěli zhlediska žádosti dotace o švýcarské fondy, tam už nás čeká jenom v dnešní době je to těžké říct jenom, ale vysoutěžit zhotovitele stavby, abychom mohli stavět jejich hlavní část a to druhé bylo. aby na ní mělo co jezdit, protože tramvajová trať bez tramvají by byla jako ze seriálu "Jistě pane ministře", což nechceme. Ty peníze jsme skutečně získali, jenom za těchto podmínek jsme schopni ty tramvaje nakoupit."
Ivo Vlach: "My vpodstatě čerpáme 75% dotace, zjednoušeně řešeno, kupujeme tramvaje za 1/4 jejich ceny, čili za stejné peníze bychom mohli koupit 4 nebo řekněme 5 tramvají kdežto dneska jich můžeme koupit 14 nových a čtyři modernizované."
První 2 oboustranné tramvaje dorazí do Olomouce v únoru příštího roku a začne jejch ověřovací provoz. S oboustrannými soupravami počítali architekti již v přípravě projektu, aby na konečné nemusela vznikat složitá a nákladná smyčka, ale jen jednoduchá kolejová spojka, což následně usnadní protažení trati.
Vladimír Menšík: "Ta 1. etapa tedy smyčku nemá a předpokládáme ,že v 2. etapě, kde se tramvajová prodlouží, v nejbližších letech doufám, až po ulici Švajcarovu v Olomouci tak tam točna vystavěna bude, a pak už budeme moct ty tramvaje provozovat klasickým způsobem, tak jak všechny ostatní dneska v Olomouci."
Martin Tesařík: "Ta osobní doprava, všichni vnímáme, že nám zásadně jakýmsi způsobem komplikuje život, protože ulice, silnice nebyly stavěny na takto velký rozvoj dopravy automobilové, a proto je v zájmu jak rozvoje kraje, tak v zájmu i podnikatelů, aby ta dopravní infrastruktura pokud možno nebyla zatěžována tou osobní dopravou, ale naopak veřejnou. Myslím, že tady v Olomouci se to dobře daří.
Díky výstavbě čtvrté větve olomoucké tramvajové sítě se v nejbližších letech dočkají spolehlivého spojení s centrem obyvatelé sídlišt Nové Sady a Povel, kde dnes žije přes 20 tisíc lidí. Stavba 1. etapy začala terénními úpravami letos na jaře, část vedoucí přes obchodní galerii Šantovka po Velkomoravské ulici by měla být hotová před Vánoci příštího roku, celá trať by se měla dokončit do poloviny roku 2014.